Аналіз епічного твору
- Автор, його місце в літературі
- Автобіографічні та біографічні відомості, пов'язані з життєвою основою творів
- Соціально-суспільні умови, у яких був написаний твір,
- Назва твору (алегорична, сюжетна, символічна, метафорична, влучна (чи ні), образна (чи ні)
- Жанрові особливості
- Тема, основна думка
- Художній конфлікт (соціальний, побутовий, психологічний)
- Композиція
- Проблематика твору
- Життєва основа (правда чи художній вимисел)
- Аналіз художніх образів
- Мова автора як своєрідність його індивідуального почерку, описи та ліричні відступи
- Народність твору
- Роль твору в суспільному житті свого часу
- Актуальність для сучасників
- Вплив яких відомих авторів відчувається (чи ні) у творі
- Відгуки критиків та інших діячів мистецтва
- Екранізація чи сценічні постановки (якщо є). Чим авторський задум відрізняється від режисерського втілення
- Мої думки з приводу прочитаного
Аналіз ліричного твору
- Автор, його місце в літературі
- Тематичне спрямування всієї творчості
- Які життєві обставини дали імпульс для написання твору?
- Назва твору (алегорична, сюжетна, символічна, метафорична, влучна (чи ні), образна (чи ні)
- Тема поезії, провідні мотиви. основна думка
- Жанр
- Композиція (якщо є)
- Образ ліричного героя
- Образи-символи (якщо є)
- Сюжетні лінії (якщо є)
- Яким настроєм пройнята поезія?
- Які використано художні засоби?
- Визначити віршовий розмір, риму
- Місце твору в доробку поета
- Актуальність твору сьогодні
- Ваші роздуми та почуття навіяні поезією
Аналіз художніх образів
- Персонаж голвний, другорядний, епізодичний
- Анкетна характеристика героя (хто, звідки, якого роду, чим займається)
- Чи є в нього прототипи?
- Портрет героя (відповідність чи невідповідність його внутрішньому світу)
- Риси характеру героя, його психологічна складність: духовне багатство, моральна краса чи потворність
- Місце і роль персонажа в сюжеті. Чим пов'язаний з іншими героями?
- Мова як засіб самовираження персонажа
- Ставлення до нього інших дійових осіб
- Ставлення автора до свого героя
- Актуальність проблем, порушених письменником через даний персонаж
- З якими відомими вам героями перегукується даний персонаж? Що в них спільного, що відмінного?
- Моє сприйняття героя
Як писати відгук на самостійно прочитану книжку
- Автор і назва книжки. За яких обставин ознайомилися з твором?
- На яку тему написаний твір?
- Як розгортаються в творі основні події?
- Епізод, який найбільш запам'ятався
- Хто з героїв твору сподобався. Чим саме
- Що у творі імпонує вам, а що викликає сумніув чи несприйняття
- Загальне враження, яке справив твір. Над чим спонукав замислитися
- Побажання авторові або читачам
Як навчитися виразно читати твори
Партитура художнього тексту – це графічне відтворення звучання художнього твору. Складаючи партитуру, позначають паузи, наголоси, підвищення й зниження тону, інтонаційні переломи тощо. Партитурні позначки допоможуть учителеві в процесі навчання учнів, особливо коли треба показати, як здійснити інтонаційну фігуру, що не визначена розділовим знаком. Скласти партитуру – означає розмітити текст умовними позначками, які допомагають уникнути логічних помилок у процесі повторних читань.
Складання партитури розпочинається із розчленування тексту на частини, періоди, ланки, мовні такти.
Реєстр основних партитурних знаків:
Знак | Значення |
весна | пряма лінія під словом – для позначення логічного наголосу |
/ | коротка пауза |
// | середня пауза |
/// | довга пауза |
↑ | підвищення тону |
→ | рівний тон |
↓ | зниження тону |
засумувала | пунктир під словом (словами) – для позначення уповільнення вимови |
∩ | лігатура вгорі між словами – для зв’язки слів, вимовлених на одному диханні |
{ «Я твій!..» } | фігурні дужки вказують на зміну адресата |
Пам’ятка «Як навчитися виразно читати віршові твори»
1. Вдумливо прочитай вірш.
2. З’ясуй лексичне значення не зрозумілих тобі слів.
3. За змістом та ідеєю твору визнач настрій, з яким читатимеш твір.
4. У кожному рядку визнач (підкресли олівцем) стрижневе слово, тобто слово, на яке падає логічний наголос (слово, яке слід інтонаційно голосом виокремити, бо воно найвагоміше в рядку чи реченні).
5. Познач олівцем паузи:
а) кома – ледь помітна пауза (позначка – /);
б) двокрапка й тире – помітна пауза (позначка – //).
в) крапка – явна пауза із інтонацією завершеності (позначка – ///).
6. Ліворуч від кожного рядка постав стрілку, що передає тон читання:
а) підвищення тону – стрілка вгору (↑);
б) зниження тону – стрілка вниз (↓);
в) рівний тон – горизонтальна стрілка (→).
7. Прочитай кілька разів вірш з дотриманням вимог усіх позначок.
8. Читаючи вірш, уявляй картини, які виникають, і запам’ятовуй їх послідовність.
9. Вивчивши вірш напам’ять, виразно прочитай його своїм близьким і з’ясуй, що б вони побажали тобі для кращого прочитання твору. Врахуй їхні побажання.
Пам’ятка декламатора
1. До читання напам’ять повтори про себе текст вірша.
2. Перед тим як декламувати, займи зручну й правильну позу (стань рівно, розправ плечі, набери потрібну кількість повітря). Для впевненості на початку читання можеш дивитися періодично на двох-трьох учнів, з якими товаришуєш (щоб відразу не знітитися), а згодом, оволодівши ситуацією, слід розсіювати свою увагу по всьому класу.
3. Назви автора й твір, який читатимеш.
4. Читання вірша можеш супроводжувати жестами, проте рухи рук мають бути стриманими, не втомлювати й відволікати слухача.
5. Не поспішай під час читання, набирай повітря рівними частинами під час пауз.
6. Декламуючи, уявляй картини, які озвучуєш, і з відповідним темпом і настроєм передавай їх.
7. Не варто занадто голосно читати вірш, оскільки майстерність у читанні художнього твору визначається передусім темпом, інтонацією, дотриманням пауз, настроєм, а також мімікою, жестами та ін.
Як підготувати тези прочитаного
Тези — це стисло сформульовані основні положення тексту, що вбирають суть висловленого автором.
Як скласти конспект
Види розборів
Фонетичний розбір слова
- Назвати аналізоване слово
- Вказати кількість складів, визначити, які з них закриті, які - відкриті
- Вказати наголошений склад
- Зробити звуковий запис слова
- Назвати голосні звуки, особливості їхньої вимови
- Назвати і охарактеризувати приголосні звуки, особливості їхньої вимови
- Вказати кількість звуків у вимовленому і кількість букв у записаному словах, прокоментувати співвідношення між ними
Лексичний розбір слова
- Назвати аналізоване слово
- Вказати його лексичне значення в контексті
- Назвати інші лексичні значення слова (якщо воно багатозначне)
- Визначити у прямому чи переносному значенні вжите слово
- Назвати синоніми, антоніми (якщо є)
- Охарактеризувати стилістичні властивості слова
- Вказати походження слова
- Вказати, до якої групи за сферою вживання і поширеність належить слово
Стилістичний розбір тексту
- Навести аналізований текст
- Визначити комунікативні завдання тексту
- Вказати сферу застосуваннятексту, мовленнєву ситуацію, жанр висловлювання
- Обгрунтувати форму викладу змісту (діалогічна, монологічна)
- Назвати характерні особливості висловлювання
- Вказати мовні особливості тексту (стилістично забарвлені мовні засоби)
- Зробити висновок про належність тексту до того чи іншого стилю
Розбір слова за будовою
- Назвати аналізоване слово
- Змінюючи форму слова, виділити закінчення від основи
- Добираючи спільнокореневі слова, визначити префікси, суфікси, сполучні голосні звуки
- Вичленувати корінь (або корені)
Словотвірний розбір слова
- Назвати аналізоване слово
- Визначити його лексичне значення
- Порівніти його зі словом, від якого воно утворене, пояснити зміни у звуковому складі (якщо такі є)
- Встановити структурну та значеннєву різницю між обома словами
- Зробити висновок про спосіб творення налізованого слова
Морфологічний розбір слів
Прислівник
Прийменник
Немає коментарів:
Дописати коментар